• Kaksipyöräisten renkaat nyt liikkeissämme!

Rengastietoa

Rengasmääräykset

Henkilö- ja pakettiautossa on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana oltava asennettuna talvirenkaat. Poikkeuksena esim. auton kauppaan, korjaukseen tai katsastukseen liittyvät tilapäiset siirrot. Kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee olla kesärenkaissa vähintään 1,6 mm (sadekelille suosittelemme vähintään 4 mm urasyvyyttä), talvirenkaissa vähintään 3 mm. Käytetyssä henkilöautonrenkaassa nastan ulkonema saa olla enintään 2,0 mm. Samalla akselilla renkaiden on oltava mitoiltaan, rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan samanlaiset.Autoon saa vaihtaa alkuperäistä alemman nopeusluokan (kuitenkin vähintään Q eli 160 km/h) renkaat. Silloin kuljettajan näkyviin on kiinnitettävä kilpi tai tarra, josta selvästi ilmenee suurin sallittu renkaiden rajoittama ajonopeus (ei koske ”M S” -merkittyjä renkaita). Auto on muutoskatsastettava, jos renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51 mm eikä leveyttä enempää kuin 102 mm alkuperäiseen renkaaseen nähden. Vanhoja renkaita ei enää saa viedä kaatopaikalle, vaan ne tulee toimittaa kierrätyksestä huolehtivaan rengas- tai autoliikkeeseen. Uusien renkaiden hintaan sisältyy kierrätysmaksu.

Milloin talvirenkaat?

milloin-talvirenkaat

Talvi saapuu yllättäen, joka ikinen syksy. Kun syksyn ensimmäiset lumet saapuvat, kohtaamme vuosi vuoden jälkeen saman ilmiön. Liikenne on kaaoksessa, kun ihmiset luistelevat kesärenkailla. Rengasliikkeet, huoltamot ja autoliikkeet, jotka vaihtavat renkaita ovat aivan tukossa ja autoilijat joutuvat odottelemaan vuoroaan tuntikausia. Aivan turhaan. Laki siis sanoo, että talvirenkaita on käytettävä joulukuun alusta helmikuun loppuun.

Nastarenkaita saa käyttää marraskuun 1. päivästä maaliskuun 31. päivään tai toisen pääsiäispäivän jälkeiseen maanantaihin. Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää, jos sää tai keli sitä edellyttää. Käytännössä nastarenkaita voi alkaa käyttämään heti, kun ilman lämpötila laskee pakkasen puolelle ja on mahdollista, että tienpinnat jäätyvät. Etelä-Suomessa tämä ajankohta on yleensä lokakuun alkupuolella. Nastattomia talvirenkaita eli kitkarenkaita käyttävillä vaihtoaika on paljon joustavampi, koska laki ei kiellä kitkojen käyttöä kesälläkään.

Käytännössä pohjoismaisia, pehmeäseoksisia kitkarenkaita voi alkaa käyttämään heti, kun tielämpötilat ovat laskeneet pysyvästi alle 15 asteeseen. Silloin renkaan pinnan lämpö ei pääse nousemaan liian korkeaksi pitkäkestoisessa moottoritieajossakaan. Kitkarenkaita käyttävä autoilija voikin vaihtaa talvirenkaat autoonsa yleensä jo syyskuun loppupuolella ja ajella niillä huoletta vappuun asti. Ja välttyä ruuhkilta.

Renkaiden valintatilanteessa

renkaiden-valintatilanteessa

Käytä ainoastaan rengaskokoja, jotka on hyväksytty autoosi. Alkuperäiskoot löytyvät rekisteriotteesta. Usein rekisteriotteeseen on lueteltu myös autonvalmistajan hyväksymiä vaihtoehtoisia rengaskokoja. Rengaskokoa voi muuttaa isommaksi tiettyjen asetusten mukaisesti. Lisätietoja saat helpoiten Rengasmaailman asiantuntijalta.

Suosituksia renkaiden valintaan:

  • Käytä ainoastaan yhden valmistajan renkaita kerrallaan, eri valmistajien renkaiden ominaisuudet poikkevat toisistaan, mikä saattaa vaikuttaa auton ajokäyttäytymiseen.
  • Uusi renkaat vähintään akseli kerrallaan. Paremmat renkaat on turvallisuussyistä asennettava aina taka-akselille riippumatta siitä onko auto etu- vai takavetoinen.
  • Uusi aina venttiilit renkaanvaihdon yhteydessä.
  • Älä muuta renkaan pyörimissuuntaa.

Renkaan ikä

renkaiden-ika

Renkaan kulutuspinnan kumiseos alkaa kovettumaan ajan myötä. Nopeiten se tapahtuu silloin kun rengas on käytössä auton alla altistuen lämmölle ja auringon valolle. Ikääntymisen vaikutus tuntuu selvimmin pohjoismaisissa, pehmeäseoksisissa talvirenkaissa. Käytännössä, jos renkaita kausivarastoidaan oikein, rengas on menettänyt parhaat talviominaisuutensa noin viiden vuoden kuluttua siitä, kun rengas on otettu käyttöön. Riippumatta siitä, kuinka paljon kulutuspintaa on jäljellä. Kesärenkaissa ikääntyminen ei vaikuta renkaan ominaisuuksiin läheskään yhtä paljon kuin talvirenkaissa. Toki kesärenkaidenkin suorituskyky kärsii iän myötä emmekä suosittele yli kymmenen vuotta vanhojen kesärenkaiden käyttämistä. Euroopassa hyväksytyissä renkaissa on 80-luvun alusta lähtien käytetty ns. DOT koodia, joka sijaitsee renkaan kyljessä. Tämä koodi kertoo renkaan valmistusajankohdan. Merkin kaksi ensimmäistä numeroa kertovat valmistusviikon. Yksi tai kaksi (2000 alkaen) seuraavaa valmistusvuoden. Esimerkiksi koodi ”2009” kertoo että rengas on valmistettu viikolla 20 vuonna 2009, ja on 5 vuoden ikäisenä syksyllä 2014 jo menettänyt valtaosan turvallisuusominaisuuksistaan. Jos renkaan kyljestä ei tällaisia koodeja löydy, on rengas valmistettu 70-luvulla tai aikaisemmin tai sitä ei ole hyväksytty eurooppalaiseen käyttöön. Molemmissa tapauksissa renkaan käyttö johtaa vakavaan turvallisuusriskiin.

Onko riittävää uusia vain kaksi rengasta?

Vetävillä pyörillä renkaat kuluvat nopeammin kuin vapaasti pyörivällä akselilla. Tämä on yleistä varsinkin etuvetoisissa autoissa. Noin äkkipäätään tuntuisi loogiselle ja taloudelliselle ratkaisulle uusia vain kuluneet renkaat. Turvallisuuden kannalta kuitenkin on parasta, että kaikki renkaat olisivat mahdollisimman tasaisesti kuluneita, jolloin saavutetaan tasapainoisimmat pito-ominaisuudet, erityisesti kaarteissa. Paras kilometritulos renkaille saavutetaankin siten, että niitä vaihdetaan akselilta toiselle, pyörimissuuntaa vaihtamatta noin 7.500 km välein. Paremmat renkaat – eteen vai taakse? Jos toisella akselilla olleet renkaat ovat selkeästi toista kuluneemmat, tulisi paremmat renkaat asentaa taka-akselille sellaisissa autossa, joissa ei ole ajonvakauden hallintajärjestelmää (ESC). ESC-järjestelmällä varustetuissa autoissa järjestelmä toimii parhaiten silloin, kun renkaat ovat mahdollisimman tasaisesti kuluneet.

Renkaiden säilytys

Älä jätä renkaitasi vain johonkin nurkkaan – renkaat eivät pidä siitä! Ennen renkaiden vaihtoa merkitse renkaiden paikka ja erityisesti niiden pyörimissuunta. Renkaat ja vanteet on hyvä pestä ennen säilöönpanoa miedolla saippualiuoksella. Renkaat säilyvät parhaiten viileässä, pimeässä ja kuivassa tilassa. Säilytä renkaita kaukana öljyistä, polttoaineista ja liuottimista. Ne saattavat vahingoittaa renkaan kumiseoksia. Vanteelle asennettuja renkaita ei ole hyvä säilyttää pystyasennossa. Parhaiten ne säilyvät ripustettuina vanteista tai kyljellään, mieluiten vaikkapa puisella lavalla tai vastaavalla. Irrallaan olevia renkaita tulisi säilyttää pystyasennossa siten, että niiden asentoa vaihdetaan kerran kuussa. Irtorenkaita ei saa riiputtaa eikä kasata päällekkäin.

Helpoimmalla pääset, jos annat Rengasmaailman huolehtia renkaidesi kausisäilytyksestä, johon kuuluu myös säilytyksessä olevien renkaiden ja vanteiden kulutuspinnan ja ilmanpaineiden tarkistus, säilytys asianmukaisissa tiloissa vakuutettuna sekä pesu. Kun renkaat on irrotettu autosta on ne syytä tarkistaa, ainakin silmämääräisesti, alkavien vaurioiden varalta. Jos vähänkin tuntuu siltä, että kaikki ei ole kunnossa, kannattaa antaa Rengasmaailman asiantuntijoiden tarkistaa renkaat. Jos renkaat ovat esim. epätasaisesti kuluneet on se useimmiten merkki auton alustassa olevasta viasta. Mitä nopeammin vika havaitaan, sitä edullisemmaksi sen korjaaminen tulee.

Haluatko varata aikasi renkaanvaihtoon?

Tiesitko että voit tehdä sen netissä?

Voit tehdän ajanvarauksen kätevästi internetissä Rengasmaailman ajanvarausjärjestelmän avulla. Järjestelmä on auki 24 tuntia vuorokaudessa.