Renkaiden vaihto lähestyy jälleen – leudon talven jäljiltä talvirenkaat voivat olla vaarallisen huonossa kunnossa

Lehdistötiedote  •  2014-10-16 09:30 EEST

Auton talvirenkaat on suunniteltu pohjolan kylmyyteen ja lumisiin tieolosuhteisiin, joten viime talven vähälumisuus ja aikainen kevät kurittivat suomalaisautoilijoiden renkaita tavallista enemmän. Kulunut rengas on onnettomuusriski tien päällä. Talvirenkaita vaihtaessa kannattaakin niiden kuntoon kiinnittää tänä vuonna erityistä huomiota.

Lähestyvän talvikauden myötä myös renkaiden vaihto tulee pian ajankohtaiseksi. Jari Silfverberg Nummelan Rengasmarketista ennustaa suomalaisten talvirenkaiden olevan erityisen huonossa kunnossa tänä vuonna. Viime talvi ajettiin poikkeuksellisen leudoissa olosuhteissa, joten kovia kokeneiden renkaiden kuntotarkastus on erityisen tärkeässä asemassa.

– Viime talvena talvirenkailla ajettiin myös niille sopimattomissa olosuhteissa, jolloin renkaat todennäköisesti pääsivät lämpenemään liikaa ajon aikana. Lämpeneminen johtaa lamellien eli pintaurituksen kulmien ja renkaan nastojen kulumiseen. Renkaan voimakas kuluminen voi myös aiheuttaa nastojen irtoamisen, jolloin pito-ominaisuudet huononevat entisestään, eikä rengas pysy enää tiessä kiinni, Silfverberg kertoo.

Liikenteessä huonokuntoiset renkaat johtavat pahimmillaan synkkiin tilastoihin: 2000-luvulla joka seitsemännessä henkilö- tai pakettiauton aiheuttamassa kuolonkolarissa renkaat olivat osatekijänä.

Turhien vaaratilanteiden välttämiseksi Silfverberg kehottaa tarkastamaan talvirenkaat ajoissa. Kun menopeli on saavuttanut jo useamman vuoden iän, ja sillä on ajettu yli 100 000 km, voi olla hyvä aika katsoa jo uusia talvirenkaita.

– Ei haittaa, vaikka renkaiden ominaisuuksista ei ymmärtäisikään mitään. Jos oman auton renkaiden kuntotaso mietityttää, alan ammattilaisilta saa asiantuntevaa opastusta. Renkaat olisi hyvä tuoda jo lokakuussa näytille, sillä nyt alan liikkeissä on hyvin aikaa renkaiden kunnon tarkastamiseen.

Suomalaisten rengasasenteissa parantamisen varaa

Liikenneturvan syksyisessä rengasratsiassa enemmän kuin joka kymmenen suomalaisauton alta löytyivät huonokuntoiset renkaat. Renkaan kuluneisuuden lisäksi ratsiassa mitattiin rengaspaineita. Turvallisuusinsinööri Ari-Pekka Elovaara Liikenneturvasta kertoo tilanteen hieman parantuneen viime vuosista.

– Ei näitä lukuja vielä positiiviseksi voi tietenkään sanoa. Toisaalta arvelimme ennakkoon, että vaikea taloustilanne saisi ihmiset tinkimään auton laittamisesta ja ajamaan huonokuntoisilla renkailla. Tämä arvio osoittautui onneksi vääräksi, Elovaara toteaa.

Yhä useampi autoilija on myös keksinyt ajaa kesäkauden vanhoilla ja kuluneilla talvirenkailla. Elovaara ymmärtää ajatuksen taloudellisesta ja tehokkaasta renkaan loppuun ajamisesta, mutta muistuttaa samalla, että kuluneilla talvirenkailla huristelu kesäaikaan on vakava turvallisuusriski. 

– Puoliksi loppuun ajettu talvirengas on märkäominaisuuksiltaan aivan yhtä kehno kuin kulunut kesäversionsa. Suomalaisten tulisi muokata asennoitumistaan renkaisiin, sillä niiden merkitys auton käyttäytymiseen tien pinnassa on aivan esiarvoisen tärkeä. Huonoilla renkailla ajaminen on turvallisuusriski, jota ei kannata ottaa, Elovaara summaa.

Video: Näin lumeton talvi syö renkaasi

Faktalaatikkoon: Renkaidenvaihtajan muistilista

– Talvirenkaita (nastallisia tai kitkarenkaita)on käytettävä 1. joulukuuta alkaen helmikuun viimeiseen päivään.
– Nastarenkaat voi asentaa jo marraskuun alussa tai aikaisemminkin, mikäli sääolosuhteet sitä edellyttävät.

– Nastarenkaita saa käyttää 1.11–31.3 välisenä aikana, tai toisen pääsiäispäivän jälkeiseen maanantaihin saakka.
– Kitkarenkaita saa lain mukaan käyttää ympäri vuoden, mutta niitä ei missään nimessä suositella kesäkeleille.
– Kitkat suositellaan vaihdettavaksi silloin, kun lämpötila laskee pysyvästi alle 10 asteeseen.
– Varaa aika renkaanvaihtoon ajoissa. Syksyllä vaihtopaikat ruuhkautuvat!

Kuuntele myös radiojuttu:
http://deski.fi/21/radiojuttu-joko-kurkkasit-varastoond-renkaiden-kunto-voi-viime-talven-jalkeen-olla-jopa-vaarallinen-20964

Lisätietoja:

Jari Silfverberg
toimitusjohtaja
Nummelan Rengasmyynti
puh. 09 223 8550
jari.silfverberg@nummelanrengasmyynti.fi

Ari-Pekka Elovaara
turvallisuusinsinööri
Liikenneturva
puh. 020 7282 315
ari-pekka.elovaara@liikenneturva.fi

Saksalainen Continental-konserni on 33,3 miljardin euron liikevaihdollaan (2013) yksi autoteollisuuden merkittävimmistä tavarantoimittajista maailmanlaajuisesti. Renkaiden, jarrujärjestelmien, voimansiirto- ja alustajärjestelmien, ajoneuvoelektroniikan ja teknisten elastomeerien valmistajana Continental pyrkii edistämään liikenneturvallisuutta sekä myötävaikuttamaan ilmastonsuojelussa. Konsernilla on tällä hetkellä noin 178 000 työntekijää 49 maassa.

www.continental.fi

 

Tire Division

The Tire division includes the Passenger and Light Truck, the Commercial Vehicle Tire and the Industrial Tire business units, as well as the Two-Wheel Tire activities. As one of the world’s leading tire manufacturers with more than 44,000 employees, the division achieved cumulative sales of more than €9.6 billion in 2013. The Tire division currently has 24 production and development locations worldwide. The broad product range and continuous investments in R&D make a major contribution to cost-effective and ecologically efficient mobility.

 

 

 

 

Kommentit (0)

Lisää kommentti

Kommentti


You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom

You haven't entered a correct link to your helper.html file for your Hosted Newsroom. Go to Publish and complete the steps.